Meny Stäng

Kungsgatan 48, 1 tr 
SE-111 35 Stockholm

info@partsradet.se
+46 (0) 730-72 55 18

Org.nummer 802400-2480
BG 5914-9419

Följ oss på Facebook och LinkedIn

Sov lugnt i oroliga tider – sömnforskaren tipsar

Att coronapandemin och allt vad den innebär påverkar sömnen hos många av oss är inte så konstigt, och visst är det så att en längre tids sömnbrist kan ge negativa effekter på hälsan. Men ibland kan själva oron för att inte kunna sova vara ett större problem. Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt reder ut.

Torbjörn Åkerstedt är professor vid Karolinska institutet och biträdande föreståndare för Stockholm Stress Center. Han menar att vi inte behöver så mycket sömn som vi tror och att vi oftast sover bättre än vad vi är medvetna om. Oroar man sig för att man sover dåligt kan det vara värt att komma ihåg att fyra-fem timmars sömn räcker. Vi tål också upp till sex uppvaknanden per timme. En tupplur på dagen är inte tokigt alls – enligt Torbjörn Åkerstedt kan en 20 minuter lång vila vara lika effektiv som de sista två timmarna av nattsömnen. 

Medan vi sover går vår kropp igenom en mängd viktiga processer. Bland annat rensar hjärnan ut farligt avfall, sådant som kan leda till demens. Tillväxthormoner bygger upp och reparerar vävnad och sömnen gör också att stresshormonet kortisol minskar i kroppen.

Det finns en hel del man kan göra själv för att sova bättre. Här följer ett par av Torbjörn Åkerstedts användbara tips:

  • Gå en promenad eller aktivera dig fysiskt på annat sätt ett par timmar innan du går och lägger dig.
  • Ta ett varmt bad innan läggdags.
  • Undvik att dricka kaffe och te eller uppiggande läsk- och energidrycker på kvällen.
  • Arbeta eller titta helst inte på TV i sängen.
  • Se till att du inte är hungrig eller har ätit för mycket mat vid läggdags.
  • Håll sovrummet mörkt och svalt.

Ta del av filmen nedan för att lära dig mer om vad som kan hjälpa (eller stjälpa) våra sovvanor.